لڪَي ٺٺمڪَن من آلمشآرڪَة معنآ عليڪَ آلٺسجيل من هنآ

يمنع وضع الصور النسائية والأغاني والنغمات

http://www.x2z2.com/up/uploads/13328416481.png

 
العودة   منتديات شمس الحب > «®™§¤§ منتديات شمس الحب الأدبية §¤§™®» > قصص - روايات - حكايات
 

قصص - روايات - حكايات لطرح القصص والروايات الخيالية و الحقيقه و الكتابات الخاصة " ذات العبرة و الفائدة ", القصص والروايات قصص واقعية و روايات - قصص واقعية، قصص عربية، قصص أطفال، قصص حب، قصص غراميه، قصة قصيره، قصة طويلة قصص روايات ادربيه طويله قصص واقعيه قصص روايات قصص حب قصص رومانسيه روايات رومنسيه قصص واقعيه قصص و روايات حب ,

 
 
 
LinkBack أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم منذ /05-01-2008, 06:44 PM   #1

 
محبوب مؤسس


الصورة الرمزية mada_5005

mada_5005 غير متواجد حالياً

 رقم العضوية : 199
 تاريخ التسجيل : 22 - 3 - 2008
 المشاركات : 570

افتراضي *حبيب العمر*قصة واقعية رومانسية* ***

أنا : mada_5005





المقــــــــــــدمـــــــــــة
********


أستيقظت من نومها الطويل وهى تشعر بألام شديدة من صداع ودوار يكاد أن يفجر رأسها فأخذت تنظر شاردة إلى حجرتها وكأنها تراها للمرة الأولى وجدت نفسها نائمة على الأرض وتذكرت أنها كانت تصلى ثم أخذت تدعو وتبكى إلى أن غشى عليها النوم فهى كانت تدعو الله أن يرزقها الحبيب والزوج الصالح الذى يملأ حياتها فهى تشعر بالوحدة بالرغم من كثرة صديقاتها وأقاربها حقيقة هى لم تتجاوز الثامنة عشر من عمرها فتكاد تبدو صغيرة ومراهقة إلا أنها تمتاز بالنضج العقلى والجسدى فهى حكيمة وأديبة وربة منزل ماهرة وأيضا طالبة مجتهدة جدااااا فى دراستها لا ترضى بالفشل ولا تسمح له أن يقتحم حياتها وعلى الرغم من ذلك فتراها عابدة لله تعالى تحاول أن ترضيه قدر أستطاعتها.....وهى عاشقة تحب الحب المجرد ولكنها لا تنجرف نحو كلمات الحب الزائفة فلديها من الفراسة ما يجعلها تفرق بين الحب الصادق والتيكاوى..........
إنها <<نهى>> طالبة فى المرحلة الثانية من الثانوية العامة على الرغم من مشاكل دراستها إلا أنها لم تنس انها عاشقةفأخذت تبحث عن الحب فى خيالها ووضعت الحب هدفا أمام عينيها وأتخذت دراستها دربا لتحقيق هذا الهدف فهى لن ترضى أن ترتبط بأنسان غير ناجح ولذا لا يجب عليها النجاح فقط بل التفوق................



الحلقة الأولى


************
--يااااااااااااااااه باقى شهرين على أمتحانات الثانوية العامة يارب ساعدنى نفسى أحقق طموحى وأدخل الكلية إللى نفسى فيها .. يارب ساعدنى.......
وبعد مرةر ثلاث أشهر............
-الحمد لله إنالأمتحانات خلصت على خير يا ماما أنا فعلا كنت حاسة أنى همووووت من التعب وقلة النوم كنت دايما اصحى مفزوعة من النوم وأقول لنفسى"شوفى كده يا بت يا نهى يمكن فيه حاجة مش متأكدة منها لما رجعت المنهج كله حوالى أربع مرات"
-الحمد لله يا بنتى بس المهم إنه يكون بفايدة إن شاء الله ربنا هيجزيك خير على تعبك
-يارب ياماما أنا كل ما أفتكر إنه خلاص كلها ساعتين تلاتة والنتيجة تظهر بتمنى إنى أموت ولا أعرفها
-يا بنتى إن شاء الله خير يالا أنتى بس أتوضى وصلى ركعتين علشان تهدى كده.....
حااااااااااضر يا ماما بس انتى أدعيلى.
وفجأة تخرج نهى مفزوعة على صوت ضجيج بالخارج
-إيه يا جماعة خير فيه أيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-فيه يا ستى إن أولا عمك جابولك النتيجة بتاعتك.
-نتيجتى أنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟بس أنا مش عاوزة أعرفها علشان خاطرى يا ماما بلاش خليهم يروحوووووو
-هما مين دول إللى يروحو يا أنسة نهى طيب أحنا مش هنقولك ع المجموع لكن ناقص منه 3.5%راحو فين يا أنسة؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-أيه أنا جبت 3.5% ......يا نهاااااااار
-ههههههههههههههه
هى تقصد المجموع ناقص 3.5% يعنى المجموع أصلا 96.5%
مبروك يا حبيبتى شوفتى أزاى ربنا جزاكى عن تعبك.
-ااااااااااااااه الحمد لله ألف حمد وشكر ليك يارب ...وتركت الجميع فرحين ودخلت حجرتى وسجدت شكراااا لله تعالى وغرقت بين دموع فرحتى
وتذكرت حبيبى الغائب الذى لا أعرفه ودعوت الله أن يرزقنى به عن قريب ليشاركنى فرحتى.........

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــ
الحلقه الثانيه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


سبحان الله النهاردة أول يوم رمضان والواحد حاسس إنه هيموووت من التعب علشان مشريش شوية ميه إنما الناس إللى ياعينى فى الحرب يعملو إيه؟؟
-يانهى يالا تعالى علشان تحضرى معايا الفطار
-حاضر يا ماما بس ممكن بعد ما نصلى المغرب إن شاء الله كده ونفطر أنزل لأصحابى علشان نصلى العشاء وصلاة التراويح فى المسجد الجديد أللى جبنا......
-ماشى يا نهى مافيش مانع إنزلى مع والدك بعد الفطار وبالمرة خدى الروشيتة ديه هاتيها من الصيدلية وأنتى راجعة.
-أيوة يا ماما لكن أنا مش بحب أشترى حاجة.
-نهى هى كلمة واحدة مفيش غيرك نازل دلوقتى ولا تصلى هنا معايا أحسن....
لأ وعلى إيه حاضر يا ماما..........
ونزلت نهى وراحت مع صحباتها المسجد علشان يصلوا ...

-
-
-
طيب يا بنات أنا رايحة أجيب الوا من الصيدلية لماما مين شطورة هتيجى معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-أيه مين دول اللى يروحو معاكى باى باى يا نونوس نتقابل إن شاء الله بكرة سلاااااام
-ماشى وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..
-ودخلت نهى الصيدلية إللى فاتحة جنب البيت عندهم من سنتين تقريبا لأول مرة........
-السلام عليكم.
-وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
-لو سمحت يا دكتور ممكن تصرفلى الروشيتة ديه؟؟؟
-تحت أمرك يا أنسة بس هو فيه نوع واحد بس مش موجود دلوقتى ممكن كمان ساعة تيجى تاخديه.
-لأيا دكتور مش هقدر أنزل تانى.
-خلاص مفيش مشكلة ممكن حضرتك تدينى العنوان وأنا أبعته للبيت.
-أوكى يا دكتور...
-طيب أسم حضرتك إيه؟؟؟
طبعا نهى سمعت كده قالت فى نفسها وهو ماله أسمى إيه ده رخم وقليل الذوق
أنا يادكتورأسمى محمد
-نعم يا أنسة أسم حضرتك محمد؟؟؟
لأ ده أسم والدى مش هو ده إاللى المفروض تبعت عليه العلاج
-فعلا عندك حق ..المهم أتفضلى الورقة ديه لما يجى لك الدليفرى تديها له وهو يديلك العلاج
-متشكرة سلام عليكم......
وأخدت نهى الورقة وفتحتها وهى فى طريقها للبيت ووجدت توقيع الدكتور موجود بأسم دكتور أحمد.....
بعد ما نهى مشيت من الصيدلية دكتور أحمد أفتكر موقف لما سألها عن أسمها وأزاى وشها جاب ألوان الطيف ومن ساعتها مش مبطل ضحك

وبعد مرور أسبوع......
دكتور أحمد واقف فى الصيدلية ووجد إن نهى داخلة ...يا ترى إيه الحوار اللى دار بينهم.؟؟
هنعرف الحلقة الجاية إن شااااااااء الله تعالى

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الحلقه الثالثه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــ

الحلقة التالتة


************


أحمد كان موجود فى الصيدلية وفجأة نهى دخلت وكانت منهارة من العياط
دكتور أحمد: فيه ايه يا أنسة مالك؟؟؟
ونهى مش قادرة تتكلم ومش مبطلة عياااط
-أبه اللى حصل بس فهمينى؟؟؟ حد سألك عن أسمك وقولتيله عليه...
-لأ بس فجأة ماما وقعت قوق ه الأرض ومش بترد عليا خااااالص وأنا لوحدى
-طيب خلاص الله يخليكى مش تعيطى كده أنا هجيب جهاز الضغط وأجى معاكى..


فى بيت نهى...
أتفضل يا دكتور... ماما جوة فى الأوضة تشرب إيه؟؟؟؟؟
لأ أنا عاوز أشوف مامتك دلوقتى...
----أحمد دخل عند والدة نهى وكان بيقيس لها الضغط ونهى مش مبطلة عيااااااط
-لو سمحتى يا أنية ممكن تسكتى شوية صدعتينى..... ع العموم والدتك كويسة بس هى ضغطها واطى شوية
-
-أنا مش قولتلك تبطلى عياااط أقولك أطلعى برة الأوضة أحسن
-نعم يا دكتور هو حضرتك جاى تطردنى من بيتنا؟؟؟؟
-أنا مش هرد عليكى المهم والدتك ضغطها واطى وأنا هبعتلها دوا للغط دلوقتى ولازم تقيسه 4 ساعات...فاهمة .
أحمد كان بيشخط فى نهى لكن من جواه بيضحك وهى صصعبانة عليه جداا لأنه حاسس أنها طيبة.......... وبعدين خرج أحمد من الأوضة علشان ينزل من البيت فشاف إن نهى فاتحة باب الشقة وعرف أنها عاملة كده علشان هو موجود فضحك فى سره وفى نفس الوقت أحترمها جدااااااا
-مع السلامة يا أنسة.........
(برده مش هقولك على أسمى) متشكرة يا دكتور
وبعد شوية رن جرس التليفون ونهى راحت علشان ترد
-ألو : سلام عليكم
-وعليكم السلام منزل الأستاذ محمد؟؟
أيوة يا فندم مين حضرتك؟؟؟
-أنا الدكتور أحمد مين حضرتك؟؟؟؟
نهى سمعت كده ومش عارفة ترد تقول أيه(ممممممم)أيوة يا دكتور خير؟
-أبدااا بس كنت بسأل ليه مامتك ماجتش تقيس الضغط هى عاملة أيه دلوقتى؟؟
الحمد لله أحنا كنا بنجهز وخلاص نازلين
-أوكى أنا فى أنتظارها
مع السلامة يا دكتور....
نهى نزلت مع ما متها علشان تقيس الضغط والحمد لله نهى قابلت فى الشارع واحدة صحبتها أسمها سهى
-أزيك يا سهى عاملة إيه؟فينك يا بنتى من زمان مش شوفتك
أنا الحمد لله كويسة انتى ايه أخبارك؟؟؟
الحمد لله .. أنتى عاملة أيه مع خطيبك.
-الحمد لله ما تيجى معايا أنا رايحة أشترى حاجات من البوتيك إللى فى أول الشارع ونتمشى سوية.
-مش هينفع والله يا سهى لأنى رايحة مع ماما تقيس الضغط.
أم نهى : لأ روحى يا نهى أحنا أهوه قدام الصيدلية أنا هدخل لوحدى.
-أيوة يا ماما بس أزاى أسيبك؟؟؟؟
-أم نهى :خلاص روحى أنا كويسة ...
وطبعا دكتور أحمد كان متابع الحوار كله كم جوا الصيدلية ولما شاف نهى مشيت مع صحبتها حس بخيبة أمل وكان هو إللى هيعيط
نهى مع سهى فى البوتيك
-أيه يا بنتى سرحانه فى أيه؟؟ أنتى بتحبى جديد ولا حاجة
-لا أبدااا والله بس أنا قلقانة على ماما بصى أنا مش هقدر أكمل معاكى لازم أروح وهبقى أكلمك سلام......
أحمد كان زعلان جداااااا إن نهى مش دخلت مع مامتها وكان بيفكر أزاى يعرف أسمها
يا ترى أحمد هيعرف أسم نهى أزاى ؟؟
وأزاى هيكلمها تانى؟؟؟ هنعرف الحلقة الجاية
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ

وان شاء الله هنكمل موضوعنا والحلقات فى المووع الجاى

والى اللقاء
الموضوع الأصلي: *حبيب العمر*قصة واقعية رومانسية* *** || الكاتب: mada_5005 || المصدر: منتديات

شمس الحب



تستطيع المشاركة هنا والرد على الموضوع ومشاركة رأيك عبر حسابك في الفيس بوك




*pfdf hgulv*rwm ,hrudm v,lhksdm* ***








آخــر مواضيعـى » *حبيب العمر*قصة واقعية رومانسية* ***
» من رواية الأيام ))))))))))))))))))))))))))))) طه حسين
» مسابقه شهر رمضان المبارك لعام 1429
» أول حـب… آخر حـب ـــ
» وصايا الرسول عليه الصلاة والسلام
  رد مع اقتباس
 
 

مواقع النشر (المفضلة)


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


Facebook Comments by: ABDU_GO - شركة الإبداع الرقمية

الإعلانات النصية


الساعة الآن 07:22 AM بتوقيت مسقط


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0 Designed & TranZ By Almuhajir
Adsense Management by Losha
جميع الحقوق محفوظة لمنتديات شمس الحب
ما يُكتب على منتديات شمس الحب من قِبل الاعضاء لا يُمثل بالضرورة وجهة نظر الإدارة وانما تُمثل وجهة نظر صاحبها .إلاإذا صدر من ادراة الموقع .

Sitemap

PageRank Checking Icon
Preview on Feedage: %D9%85%D9%86%D8%AA%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D9%85%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A8 Add to My Yahoo! Add to Google! Add to AOL! Add to MSN
Subscribe in NewsGator Online Add to Netvibes Subscribe in Bloglines Add to Alesti RSS Reader
Add to Feedage.com Groups Add to NewsBurst Add to Windows Live
Add to Feedage RSS Alerts Add To Fwicki

 
Web Counters
Emergency Cash Loan Michigan
إنظم لمتابعينا بتويتر ...

أو إنظم لمعجبينا في الفيس بوك ...